Oradea este o cetate în plină expansiune culturală: crește și se împlinește cu fiecare eveniment însemnat pe care locuitorii săi îl savurează cu brațele deschise. Iată-ne pe final de Brumărel, mândri să vă livrăm încă o informație picantă pentru toți iubitorii de artă: Matei Vișniec a fost la Oradea.
În data de 22 Octombrie, la ora 17:00, rafturile librăriei Humanitas au împresurat mulți, foarte mulți orădeni dornici să îl întâlnească pe dramaturgul, prozatorul, poetul și jurnalistul Matei Vișniec. Dar oare de ce-or fi fost oamenii atât de încântați de acest eveniment cultural? Păi cum de ce? Matei Vișniec a scris nenumărate piese de teatru care au fost jucate în peste 30 de țări, traduse în peste 25 de limbi, montate în teatre importante din Europa și prezente în mari festivaluri internaționale de teatru. De asemena, în octombrie 1996, Teatrul Național din Timișoara a organizat festivalul „Matei Vișniec” cu 10 dintre piesele sale, prezentate de către 12 trupe teatrale.
Pe parcursul evenimentului, scriitorul a fost întrebat cum resimte variația de la un gen literar la altul. Răspunsul? Anumite idei pot fi exprimate doar prin teatru, unele își găsesc adăpost doar în poezie și altele pot respira doar în proză. Tocmai de aceea, în opera lui Matei Vișniec se înscriu cinci volume de poezie publicate în România, dintre care „La noapte va ninge”, apărut în 1980, fiind cartea sa de debut, șapte romane care au văzut lumina tiparului în țară și multiple cărți editate în Franța unde locuiește din 1987 când a fugit din România și a cerut azil politic. Matei Vișniec este co-fondator și a fost membru activ al Cenaclului de Luni condus de Nicolae Manolescu, a luptat împotriva cenzurii comuniste, a adus teatre de peste hotare în România și, la plecare, a lăsat țării o operă semnificativă.
„Trilogia balcanică – Migraaaanți sau Prea suntem mulți în aceeași barcă” și „Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă..”, cele mai recente cărți ale scriitorului Matei Vișniec, au fost expuse în poziție de drepți pe măsuța în apropierea căreia invitatul a împărtășit ascultătorilor experiențele sale. Evenimentul a fost deschis de criticul, istoricul literar, profesorul universitar și redactorul la revista „Familia”, Ion Simuț care a introdus oaspetele orădenilor numeroși. În prezent, Matei Vișniec este jurnalist la Radio France Internationale, fapt care i-a influențat în mod semnificativ opera, având acces la aspecte mai puțin plăcute ale realității. Acesta este unul dintre subiectele tratate de scriitor în cadrul evenimentului. De asemenea, ne-a dezvăluit imaginea României în presa internațională, a vorbit despre teatrul ca literatură și despre dadaism. Să nu uităm că în 2016 sărbătorim 100 de ani de la înființarea acestei mișcări de avangardă, iar orașul nostru s-a pregătit din timp. Iată că aflăm încă un motiv care justifică prezența scriitorului Matei Vișniec în Oradea. Da, da (și de data asta „da, da” chiar înseamnă da), vorbesc despre „Cabaretul Dada” de Matei Vișniec, spectacol montat la Teatrul Regina Maria Oradea, în regia Ancăi Bradu și care a avut premiera națională în ziua următoare întâlnirii de la Humanitas, duminică, 23 Octombrie.
„Este limpede că în adâncul meu, după 25 de ani de jurnalism, s-a produs o scindare profundă. Jurnalistul care locuieşte în mine a devenit cam pesimist şi îşi spune că umanitatea a deraiat, că omul rămâne profund iraţional, că progresul are chip de himeră şi că marea specialitate a omenirii este aceea de a repeta sistematic greşelile trecutului (eventual cu accente din ce în ce mai grave). Scriitorul din mine continuă însă să creadă în om, în capacitatea sa de a construi edificii morale luminoase, în puterea sa de a-şi depăşi limitele şi de a se ridica spre civilizaţie, în capacitatea sa de a-şi conştientiza contradicţiile şi de a ieşi învingător din lupta cu el însuşi. Iată deci cum trăiesc cei doi în adâncul meu, două personaje de fapt, poate două măşti (nu este teatrul simbolizat de o mască tristă şi de una veselă?).” – Matei Vișniec
Oradea crește!