Dacă te afli prin Oradea și ești avid de cultură, pasionat de arheologie sau pur și simplu vrei să trăiești istoria pe pielea ta, Muzeul Cetății este locul potrivit pentru tine.
La parter, în latura sudică, mai exact în Sala cu grifoni, se află o expoziție la fel de incitantă ca numele amplasametului, intitulată „Două decenii de săpături arheologice în Cetatea Oradea”. Aceasta este realizată cu sprijinul Muzeului Țării Crișurilor, punând în valoare piesele dezgropate în urma campaniilor arheologice din ultimii 25 de ani, vizitatorul făcând cunoștință cu evoluția istorică și arhitectonică a Cetății de la începuturi până în secolul XVII. Sunt expuse piese de piatră, orfevrărie, fierărie și os, elemente ce vor putea fi admirate până în iunie 2017.
Tot la parter veți putea vizita o altă expoziție temporară, numită „Urmele trecutului prin pașii prezentului”, care valorifică vestigiile arheologice descoperite în Piața Unirii, în timpul reabilitării rețelelor subterane.
Tot aici, expoziția de artă creștină „Transcendența”, este o selecție din colecția Németh-Kriza care cuprinde opere de inspirație cotidiană creștină reprezentate prin picturi, sculpturi și grafică.
Dacă acestea de până acum au fost expoziții temporare, ceva cu care vă puteți delecta în orice clipă este vasta expoziție intitulată „Decenii de indiferenţă. Cetatea Oradea, din pragul colapsului în măreţia de odinioară”. Aceasta este o expoziție fotografică a Cetății Oradea înainte de reabilitarea sa recentă. În imagini sunt prezentate corpurile cetății și stadiul lor de degradare. Astfel, vizitatorul se află în ipostaza unui critic ce poate face o comparație între aspectul cetății înainte și după reabilitare.
O altă expoziție permanentă este și „Lapidarium”, unde sunt expuse pietre fasonate și sculptate, dar și descoperite în cadrul diferitor campanii arheologice, desfășurate pe o suprafață de circa 2000 de metri pătrați. Prin intermediul acestei expoziții, se poate lua contact cu fazele evolutive ale Cetății orădene, fiind prezentate și piese de factură romanică, gotică dar și renascentistă. Pot fi observați piloni și capete de susținere a bolților, fragmente de nervuri de boltă, ancadramentre de piatră pentru uși și ferestre, pietre tombale. Se pot observa și fragmente din fațada vestică a catedralei gotice, turnul (corpul A), precum și profilatura Basilicii Sfânta Maria, construcție romanică, și a vechii biserici gotice. De aceste monumente sunt alipite morminte ale unor înalți prelați orădeni.
Anul acesta, parterul muzeului a găzduit și câteva expoziții temporare, printre care se numără și „In memoriam Trifa Carol” – o expoziție de pirogravura decorativă realizată de orădeanul Nicolae Weisz – și „Urme pe hârtie. Identităţi comunitare ale localităţilor bihorene aparţinătoare domeniului episcopal romano-catolic de Oradea în sigilii” – o expoziție de sfragistică.
La primul etaj al muzeului poate fi vizitată expoziția permanentă pe tema istoriei fotografiei orădene adunate într-o colecție de tehnică și artă fotografică „Ștefan Toth”, care reunește în șase încăperi nu mai puțin de 500 de obiecte din colecția orădeanului Ștefan Toth. În prima sală, vizitatorii pot admira aparate de fotografiat foarte vechi, printre care se află și un aparat de fotografiat cu burduf, dar și primele fotografii realizate în Oradea în urmă cu nici mai mult, nici mai puțin 150 de ani de Lajos Mezey. În cea de-a doua sală se pot observa substanțele, ustensilele și hârtia fotografică utilizate pentru developarea fotografiilor. De asemenea, într-o altă încăpere, este amenajat, în miniatură, un studio foto, iar în următoarea sunt expuse aparate de mărit. În penultima sală, au fost reunite toate lucrările fotografului, realizate de-a lungul activității sale artistice pe întreg mapamondul. În încheierea expoziției, avem prezentate fotografii, premii și distincții ale Clubului Fotografic Nufărul primite de-a lungul celor 40 de ani de existență ai săi.
La cel de-al doilea etaj, puteți trece prin „Nouă secole de moștenire – file din istoria Episcopiei Romano- Catolice de la Oradea”, o expoziție împărțită pe trei module ce reunește piese cultice, artefacete originale de orfevrărie, textile de cult, documente și carte veche.
În zona mediană a Cetății, denumită formal și Corpul H, se află brutăria cetății și a orașului care a funcționat neîntrerupt din 1692 până în 1997. Expoziția amenanjată în cadrul acesteia are menirea de a familiariza vizitatorul cu epopeea bobului de grâu de la semănat până la transformarea sa în „pâinea cea de toate zilele”.
Dacă veți coborî la subsolul Cetății, veți putea vedea ce înseamnă „Rezistență și represiune în Bihor”. Expoziţia încearcă să prezinte contexul general al represiunii, introducând vizitatorii într-o atmosfera specifică. Aceasta, amplasată într-un spațiu atipic, reușește să puncteze momentele care au dus la impunerea comunismului în România (Sala 1), prezintă informaţii sintetice despre principalele locuri de represiune din oraş, inclusiv Cetatea Oradea, care a deservit ca lagăr de tranzit (Sala 2), dar şi schiţele destinelor câtorva dintre bihorenii care au avut de suferit în acea epocă (Sala 3). Cea de-a patra sală, încearcă să reconstituie, cu materialele disponibile, felul în care arăta o celulă de arest în anii 50.
Așa cum se spune, „Omul sfințește locul”, iar Cetatea noastră nu poate decât să renască și să se revigoreze în momentul în care mii de turiști îi trec zilnic porțile.
Sursă foto AICI.
Articol scris de Maria Cicortaș