Filarmonica de Stat din Oradea
Telefon:
+40-0259-430.853
Email:
filarmonica.oradea@yahoo.com
Sit web:

Joi, 17 noiembrie 2016, începând cu ora 19:00, sala de concerte Enescu-Bartók va fi gazda unui nou concert simfonic dedicat aniversării a 90 de ani de la naşterea compozitoarei Carmen Petra-Basacopol.

În programul concertului festiv vă prezentăm o lucrare contemporană în primă audiţie și două compoziţii de o deosebită popularitate. Prima lucrare este Concertul pentru pian și orchestră, op. 19 de Carmen Petra-Basacopol (1926-). Născută la Sibiu, a absolvit Facultatea de filozofie și Academia de Muzică din București, secția compoziție, cu diploma de merit, având profesori pe maeștrii Mihail Jora, Paul Constantinescu, Theodore Rogalski. Este laureată a Premiului Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, timp de mai mulți ani, iar în anul 1980 a fost distinsă cu Premiul Academiei Române, pentru baletul „Miorița. Creația compozitoarei abordează aproape toate genurile simfonice, operă („Inimă de copil” și „Pădurea spânzuraților”, după romanul lui Liviu Rebreanu), balet („Ciuleandra”, „Miorița” sau poemul coregrafic „Fata Mării”), muzică de cameră, harpa fiind unul din cele mai îndrăgite instrumente și muzică vocală – peste 200 de lieduri și coruri a capella.

Vom continua cu Variaţiuni simfonice pentru pian şi orchestră de César Franck (1822-1890). Prin organizarea variațiunilor în trei grupuri distincte ca atmosferă și caracter, compozitorul a dat lucrării o formă corespunzătoare concertului solistic, alcătuit din trei părți. Cea de-a treia compoziție este Simfonia a IV-a în mi minor de Johannes Brahms (1933—1897). Simfonia este ultima lucrare în acest gen semnată de ilustrul reprezentant al romantismului german târziu. Melancolic-nostalgic şi dulce-amar, un suflet sensibil nemărginit, în construcţia compoziţiilor sale Brahms a rămas totuşi mereu fidel faţă de moştenirea marilor înaintaşi. Ultima mişcare a simfoniei este poate cea mai neobişnuită formă muzicală utilizată ca parte de simfonie: passacaglia, însă nu este de mirare nici faptul că alături de această riguroasă formă preclasică, coexistă chiar şi o adevărată temă de tango în prima parte a compoziţiei, aducându-ne cu gândul la Brahms, căruia i-a plăcut la fel de mult muzica de dans de bun gust.

Dirijorul invitat este Ivan Iliev. Născut în Bulgaria, Ivan Iliev a absolvit cursurile Academiei de Muzică din Sofia; s-a perfecţionat cu profesorii Michael Esselstrom (la Indiana University, 2003), Victor Yampolsky (la Northwestern University) şi Julian Shew (la Universitatea de Stat din Louisiana). Studiile postuniversitare le-a absolvit, de asemenea, în USA, ca licenţiat al Universităţii din Indiana; în perioada 2006-2008 a urmat programul de studii doctorale al Universităţii de Stat din Louisiana. În calitate de dirijor al Orchestrei Simfonice a Academiei Naţionale de Muzică din Sofia şi ca dirijor principal al Orchestrei Filarmonice din Pleven a susţinut concerte acoperind o mare varietate de repertorii.A realizat Viniciu.Moroianu.1înregistrări pentru radio şi televiziune, precum şi un CD cu muzică barocă, la pupitrul Orchestrei de Cameră din Sofia (2001). În prezent, Ivan Iliev este consultant artistic al Filarmonicii “Oltenia” Craiova. Susţine concerte atât în ţară, cât şi în străinătate (Serbia, Austria).

Solistul invitat, Viniciu Moroianu s-a născut la București, în anul 1962, într-o familie de muzicieni. A absolvit, în orașul natal, cursul de pian liceal cu Marta Paladi și universitar, cu Gabriel Amiraș. De-asemenea a studiat armonia cu Doru Popovici și Pascal Bentoiu, precum și dirijatul cu Constantin Bugeanu. Are un repertoriu vast, incluzând prime audiții și lucrări ample mai rar abordate. A participat la Festivalurile Internaționale „George Enescu”, „Dinu Lipatti”, precum și la cele din Bratislava, Graz, San Jose și Chișinău. A realizat turnee în Grecia, Ungaria, Bulgaria, Ucraina, Franța, Italia, Germania, Republica Moldova, Elveția. Este membru fondator al Societății Române Mozart (1991). În 2005 a obținut titlul de Doctor în Muzică. În prezent conduce o clasă de pian ca profesor la Universitatea Națională de Muzică din București.

În program:

C. Petra-Basacopol: Concert pentru pian și orchestră, op. 19 (p. a.)
C. Franck: Variaţiuni simfonice pentru pian şi orchestră